Strony

poniedziałek, 10 listopada 2014

Ziołowy krem z cukinii wg 5 Przemian

Ziołowy krem z cukinii -tak obłędny do granic możliwości - dedykuję w szczególności wszystkim zabieganym.
Ostatnio na pytanie "Co u Ciebie?" najczęściej słyszę: "Dużo się dzieje" lub "Jest intensywnie". Sama znam ten stan, kiedy wpadam w machinę pośpiechu i pędem biegnę do przodu. Niestety lista zadań do wykonania zamiast się skracać, wydłuża się niemiłosiernie. W takich chwilach wpadam do kuchni, gotuję i czuję jak czas płynie wolniej...
Gdy spróbowałam kremu z cukinii czas się zatrzymał, a pierwsza myśl jaka pojawiła się w mojej głowie to: "Poddaję się! Jest boski :)". Subtelny, kremowy (jak na krem przystało), rozpływający się. Więcej od siebie nie dodam, po prostu ugotujcie.





Skład:
S (słodki):       2 łyżki oleju kokosowego,
O (ostry):       1 cebula pokrojona w kosteczkę, 1 ząbek czosnku
Sn (słony):      sól
K (kwaśny):   2 łyżki soku z cytryny
G (gorzki):     szczypta kurkumy


S (słodki):       1 średnia cukinia, 1 ziemniak
O (ostry):       1/2 pora
Sn (słony):      2 szklanki wody, sól
K (kwaśny):   1/2 łyżeczki bazylii, 1/3 łyżeczki estragonu
G (gorzki):     1/3 łyżeczki cząbru, 1/2 łyżeczki tymianku
S (słodki):       1 łyżka masła
O (ostry):       1/2 łyżeczki oregano, pieprz 


Przygotowanie: 
1. W garnku rozgrzewamy olej kokosowy. Następnie dodajemy cebulę, czosnek, trochę soli, sok z cytryny oraz kurkumę. Mieszamy wszystkie składniki i smażymy na wolnym ogniu do momentu aż cebula się zeszkli.
2. Cukinię, ziemniaka, pora dokładnie myjemy, drobno kroimy i wrzucamy do garnka z cebulą. Warzywa mieszamy i dusimy razem przez ok. 8-10 minut. 
3. Gdy cukinia zmięknie wlewamy 2 szklanki wody i doprawiamy kolejno solą, bazylią, estragonem, cząbrem i tymiankiem. Następnie gotujemy naszą "bazę pod krem" przez ok. 10-12 minut.
4. Całość miksujemy blenderem. 
5. Na koniec dodajemy łyżkę masła, oregano i pieprz. Chwilę gotujemy i wypełniamy kremem miseczki, a potem brzuchy :).
SMACZNEGO!

poniedziałek, 27 października 2014

Rozgrzewający gulasz z dyni i cukinii wg 5 Przemian

Kocham gotowanie wg 5 Przemian (nie inaczej) za twórcze i kreatywne dania. Cudne jest to, że wchodzę do kuchni z pewną koncepcją, która z minuty na minutę podlega przeróżnym wariacjom i modyfikacją, by ostatecznie wyczarować całkiem... inne danie :). 
Podobnie było z dynią. Zakupiłam ją w celu przyrządzenia aksamitnego kremu, a spod mojej łychy wyszedł aromatyczny gulasz. 
Gulasz niezwykły w wyborowej obsadzie: dyni, cukinii, kolendry i curry. Doskonale rozgrzewa, więc podaję przepis na solidny gar gulaszu, który można zawekować i rozkoszować się nim w chłodne, jesienne dni.
Bon Apetit :)



Skład:
S (słodki):       olej, 3 średnie cebule
O (ostry):       5 ząbków czosnku przeciśniętych przez praskę
Sn (słony):      sól
K (kwaśny):   3 łyżki octu balsamicznego
G (gorzki):     1 łyżeczkę tymianku

S (słodki):       1 mała dynia, 1 mała cukinia, 1 czerwona papryka
O (ostry):       2 łyżki curry
Sn (słony):     1 łyżka sosu sojowego, 3/4 szklanki wody
K (kwaśny):   3 łyżki przecieru pomidorowego
G (gorzki):     1/2 łyżeczki kurkumy

S (słodki):       1 łyżeczka cynamonu, 1 łyżka masła
O (ostry):       garść kolendry, pieprz


Przygotowanie: 
1.W rondlu rozgrzewamy niewielką ilość oleju. Następnie dodajemy cebulę pokrojoną w piórka, czosnek, sól, ocet balsamiczny oraz tymianek. Wszystkie składniki mieszamy i smażymy ok. 3 minut aż cebula się zeszkli.
2. Dynię obieramy ze skórki. Jeśli uda Wam się zakupić dynię hokkaido, która ma delikatną i  miękką skórę tę czynność można pominąć :). 
3. Dynię, cukinię i paprykę myjemy, kroimy w kostkę i wrzucamy do rondla. Wszystkie warzywa mieszamy i dusimy przez ok. 5-6 minut na wolnym ogniu. Następnie dodajemy curry, sos sojowy oraz 3/4 szklanki wody. Całość gotujemy ok. 12-15 minut aż dynia będzie miękka.
4. Na koniec podkręcamy smak gulaszu przecierem pomidorowym, kurkumą, cynamonem, masłem, kolendrą i pieprzem. 
5. Jeszcze chwilę gotujemy i... GOTOWE :).
Smacznego!

poniedziałek, 6 października 2014

Chleb żytni na zakwasie wg 5 Przemian

I przyszedł czas na chleb wyjątkowy - Pięcio Przemianowy.
Recepturę otrzymałam od niezwykłego mima, który pojawił się w bardzo trudnym dla mnie momencie i pomógł mi otworzyć się na życie. Być może dlatego do przygotowań i wypieku chleba podchodzę z wielkim sentymentem i wdzięcznością. 
Chleb cieszy się niesamowitą popularnością wśród mojej rodziny i znajomych. Jest to typowo tradycyjny, ciężki i wilgotny chleb żytni na zakwasie bez dodatku drożdży. Wspaniale wpływa na układ trawienny oraz poprawia perystaltykę jelit. Jego wykonanie jest bardzo proste, przerażać może jedynie długi czas oczekiwania, ale jego smak rekompensuje wszystko :).
Nie muszę wspominać, że chleb ten idealnie komponuje się z różnymi pastami i dodatkami, dlatego przekazuję przepis w Wasze ręce i życzę pysznych wypieków!






Skład:
K (kwaśny):   300 g mąki orkiszowej
G (gorzki):     700 g mąki żytniej, 2 łyżki ziaren amarantusa
S (słodki):       1,2 szklanki ziaren słonecznika, dyni, siemienia lnianego, 3 łyżki cukru trzcinowego
O (ostry):       szczypta pieprzu
Sn (słony):     2 łyżki soli, 4 szklanki wody
K (kwaśny):   500 g zakwasu
G (gorzki):     szczypta kurkumy


Przygotowanie: 
1. Do dużej miski wsypujemy mąkę orkiszową oraz mąkę żytnią. Następnie w odpowiedniej kolejności dodajemy: ziarna amarantusa, słonecznik, dynię, siemię lniane, cukier trzcinowy, pieprz, sól, wodę, zakwas i kurkumę. Wszystkie składniki dokładnie mieszamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na 3-4 godziny.
O zakwas do chleba warto zapytać w lokalnych piekarniach. Jestem pewna, że z chęcią się z Wami podzielą :).
2. Po upływie 3-4 godzin wykładamy foremkę keksówkę (dł. 35 cm/wys. 8 cm) papierem do pieczenia. Część ciasta tj. 50 dag. odkładamy do lodówki jako zaczyn do następnego chleba, natomiast resztę ciasta wkładamy do przygotowanej wcześniej foremki i odstawiamy na 6-8 godzin.
3. Chleb pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 st. C. przez ok. 1,5 godziny.
4. Zaraz po upieczeniu zdejmujemy papier i układamy chleb na kratce do wystygnięcia.
5. Chleb przechowujemy w suchym miejscu (najlepiej owinięty lnianą ściereczką).

Chrupiącego Smacznego!



środa, 24 września 2014

Sok z buraka, selera i imbiru wg 5 Przemian

Jeśli do tej pory omijaliście dania z buraka szerokim łukiem (tak jak ja :)), to dzisiejszy sok niewątpliwie Was zaskoczy.
Burak nigdy nie należał do moich faworytów wśród warzyw i niechętnie gościłam go w mojej kuchni. Jednak od jakiegoś czasu napływają do mnie informacje o fantastycznych właściwościach zdrowotnych tego niedocenianego przeze mnie warzywa i rozpoczęłam... oswajanie się z burakiem :).
Czy wiecie, że Buraki nazywane są eliksirem zdrowia i młodości ze względu na wysoką zawartość antycyjanów? Antycyjany spowalniają proces starzenia, zwiększają odporność oraz chronią nas przed nowotworami. Ponadto buraki bogate są w kwas foliowy oraz witaminę C. Przywracają właściwą równowagę kwasowo-zasadową w żołądku i są bezcenne w radzeniu sobie z anemią czy jesiennym zmęczeniem.
Sok z buraka idealnie sprawdza się jako przekąska. Przyrządza się go bardzo szybko, więc polecam wszystkim zabieganym i zajętym 24h na dobę ;). Zaskakuje smakiem - słodycz buraka przełamana jest intensywną nutą buraka i imbiru. Warto spróbować!




Skład:
S (słodki):      2 średnie buraki
O (ostry):       1 średni seler, plaster imbiru
Sn (słony):     50 ml wody
K (kwaśny):   2 łyżeczki soki z limonki
G (gorzki):     szczypta kurkumy

Przygotowanie: 
1. Wszystkie warzywa dokładnie czyścimy, obieramy ze skórki i kroimy w niewielkie kawałki.
2. Do sokowirówki wrzucamy w odpowiedniej kolejności: buraki, seler i imbir.
3. Powstały sok mieszamy i dodajemy do niego wodę, sok z limonki oraz kurkumę. Łączymy wszystkie składniki i odstawiamy sok na ok. 20 minut.
4. Następnie wlewamy sok do szklanek i pijemy do dna :).

piątek, 29 sierpnia 2014

Jaglanka z jabłkiem, bananem i słonecznikiem wg 5 Przemian

Nie pamiętam, kiedy ostatnio w sierpniu nurkowałam w szafie po ciepłe swetry i bluzy. A wy?
Razem ze spadkiem temperatur przyszedł czas na powrót do ciepłych śniadań. W moim menu znów pojawiła się królowa wśród kasz - Jej Wysokość Jaglana :).
O właściwościach kaszy jaglanej można by pisać wiele. Według Pięciu Przemian zaliczana jest do Przemiany Ziemi, czyli smaku słodkiego. Jako jedyna wśród kasz jest zasadotwórcza i nie zawiera glutenu, więc śmiało mogą ją zajadać dzieci oraz osoby na diecie bezglutenowej. 
Dania na bazie kaszy jaglanej doskonale wzmacniają naszą śledzionę, poprawiają kondycję cery oraz pomagają w leczeniu nadkwasoty. 
Choć "sama w sobie" nie zaskakuje smakiem, to z dodatkiem jabłek, banana i słonecznika powala na kolana. Szczególnie uwielbiają ją dzieci. Jest delikatna, lekko słodka i... "miękka" w smaku. 
Ugotuj, spróbuj i dołącz do grona miłośników Jaglanki na słodko ;).





Skład:
G (gorzki):     1/2 litra wrzątku
S (słodki):      1/2 szklanki kaszy jaglanej, 1 pokrojony w plastry banan
O (ostry):       starty plaster imbiru
Sn (słony):     szczypta soli
K (kwaśny):   1 starte jabłko
G (gorzki):     1/5 łyżeczki kurkumy
S (słodki):      1 łyżka miodu, garść słonecznika
O (ostry):       garść płatków owsianych


Przygotowanie: 
1.  Do wrzątku wsypujemy kaszę i gotujemy ją na wolnym ogniu przez ok. 8 minut.
2. Następnie dodajemy do niej w odpowiedniej kolejności: pokrojony w plastry banan, starty imbir, sól, jabłko, kurkumę, miód i słonecznik. 
3. Na koniec wrzucamy garść płatków owsianych do zagęszczenia kaszki. W wersji bezglutenowej płatki owsiane możemy zastąpić płatkami z amarantusa, które zaliczamy do smaku gorzkiego (Przemiana Ognia).
4. Wszystkie składniki dusimy jeszcze pod przykryciem ok. 5 minut i gotowe.
Smacznego!

wtorek, 19 sierpnia 2014

Pełnoziarniste placuszki z miodem i borówką wg 5 Przemian

Zawsze z zapachem lasu przychodzi mi ochota na "coś" leśnego i świeżego. Tym razem na JAGODY, których niestety brak w moim zasięgu. Zaglądam do lodówki i... (ku mojej radości) widzę granatowe, słodko-kwaśne borówki :). Tak właśnie pojawił się pomysł na pełnoziarniste placuszki z dodatkiem miodu i borówek.
Lekkie, puszyste i apetyczne! Idealne jako śniadanie lub przekąska nie tylko dla Maniaków pancakes'ów.
UWAGA! Nie sposób zjeść jednego, więc nałóżcie sobie od razu trzy ;).





Skład:
S (słodki):      3 jajka, 1/2 szklanki mleka, 3 łyżki miodu
O (ostry):       1/2 łyżeczki kardamonu
Sn (słony):      szczypta soli, 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
K (kwaśny):   3/4 szklanki mąki pełnoziarnistej, garść borówek
G (gorzki):     1/4 łyżeczki kurkumy

Przygotowanie: 
1. W dużej misce miksujemy jajka z mlekiem i płynnym miodem do uzyskania puszystej masy.
2. Następnie dodajemy kardamon, sól, proszek do pieczenia oraz mąkę i dokładnie mieszamy łyżką.
3. Do gęstej masy wrzucamy garść borówek. Jeśli są zbyt duże, możemy pokroić je na połówki lub ćwiartki. Obieg Pięciu Przemian kończymy dodając kurkumę.
4. Całość delikatnie mieszamy aż do połączenia się wszystkich składników.
5. Rozgrzewamy patelnię z odrobiną oleju, nakładamy po 2 łyżki ciasta na jednego placka i smażymy je na złoto.
6. Gotowe placuszki polewamy miodem i dekorujemy borówkami.
Smacznego!

poniedziałek, 11 sierpnia 2014

Czekoladowy mus z awokado wg 5 Przemian

Przepisów na mus czekoladowy jest wiele, ale ten wykonany wg 5 Przemian jest najlepszy! (moim zdaniem). Połączenie delikatnego awokado z kakao i ostrą nutką chilli ma w sobie "coś" wyjątkowego i zmysłowego. 
Idealnie sprawdza się jako deser na upalne dni lub romantyczne spotkanie. 
Prosty w przygotowaniu i szybki w znikaniu ;). 
W ramach urozmaicenia do musu dodałam czerwone porzeczki - było PYSZNIE!





Skład:
S (słodki):      1 awokado, 1 banan, 1 łyżeczka miodu (opcjonalnie)
O (ostry):       1/2 łyżeczki kardamonu, 1/4 łyżeczki chilli
Sn (słony):     szczypta soli
K (kwaśny):   3 łyżki soku z pomarańczy lub cytryny
G (gorzki):     płaska łyżka gorzkiego kakao

Przygotowanie: 
1. Awokado i banana obieramy ze skórki, kroimy w plasterki i miksujemy w blenderze na gładki krem. W zależności od słodkości banana, owoce możemy dosłodzić miodem.
2. Następnie do musu dodajemy w odpowiedniej kolejności: kardamon, chilli w proszku, szczyptę soli, świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy oraz kakao. Całość dokładnie mieszamy łyżką do momentu połączenia się wszystkich składników.
3. Gotowy mus przekładamy do pucharków, szklanek itd... (w zależności od upodobań). Schładzamy i podajemy z dodatkiem czerwonej porzeczki lub innych owoców sezonowych.
Smacznego :)




poniedziałek, 28 lipca 2014

Pasta jajeczna wg 5 Przemian

Podobno od tego jak ciekawie zaczniemy poranek, tak też upływa nam dzień :) Absolutna Prawda!
Wczorajszą niedzielę, razem z moją córeczką, postanowiłyśmy rozpocząć od... śniadania na trawie. Chodziłyśmy boso po trawie, słuchałyśmy śpiewu ptaków i rozkoszowałyśmy się jedzeniem. Było cudownie! Pozostała część dnia upłynęła nam równie przyjemnie.
Dlatego polecam każdemu znaleźć choćby krótką chwilę na zanurzenie się w sobie i spełnienie swych pragnień. Bezcenne!
A tymczasem pyszna pasta jajeczna wg 5 przemian z dodatkiem szczypiorku :)






Skład:
S (słodki):     2 jajka
O (ostry):      1/4 łyżeczki pieprzu
Sn (słony):    sól
K (kwaśny):  łyżeczka jogurtu naturalnego
G (gorzki):   1/4 łyżeczki kurkumy
S (słodki):    1 łyżka majonezu

Przygotowanie:
1. Gotujemy jajka na twardo, obieramy je ze skorupek i kroimy w drobną kosteczkę.
2. Następnie dodajemy po kolei: pieprz, odrobinę soli, jogurt naturalny, kurkumę i majonez.
3. Wszystkie składniki dokładnie mieszamy i ugniatamy widelcem aż uzyskamy konsystencję pasty.
4. Całość posypujemy świeżym szczypiorkiem.
Pasta najlepiej smakuje z z chlebem żytnim lub orkiszowym.
Smacznego!

czwartek, 24 lipca 2014

Pieczony kabaczek z sosem pomidorowym i bazylią wg 5 Przemian

Niewątpliwie danie to jest hitem lipcowych obiadokolacji w moim wydaniu :) Lekki, aromatyczny i... niesamowicie energetyczny. Idealny jako szybkie danie w upalny dzień lub extra doładowanie w przypadku zmęczenia. 
Jestem pewna, że połączenie delikatnego kabaczka z aromatycznym sosem pomidorowym zachwyci Was tak bardzo jak mnie. Voilà! :) 




Skład:
S (słodki):      1 średni kabaczek, 2 łyżki oleju ryżowego
O (ostry):       2 ząbki czosnku, łyżeczka suszonego oregano, 1/2 łyżeczki chilli w proszku, pieprz
Sn (słony):     sól
K (kwaśny):  4 posiekane listki świeżej bazylii
G (gorzki):    1/3 łyżeczki kurkumy

Przygotowanie:
1. Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni C.
2. Kabaczek dokładnie myjemy i kroimy go w plastry o grubości 2 cm.
3. Plasterki smarujemy olejem ryżowym i kładziemy je w niewielkim naczyniu do zapiekania.
4. Następnie doprawiamy kabaczka: startym czosnkiem, oregano, chilli, pieprzem, solą, posiekaną bazylią i kurkumą (zachowując podaną kolejność :)).
5. Naczynie wkładamy do piekarnika i zapiekamy przez 10-12 minut.





Skład:
S (słodki):      1 łyżeczka oleju ryżowego
O (ostry):       1 ząbek czosnku, 1/4 łyżeczki chilli, pieprz
Sn (słony):      sól
K (kwaśny):   2 średnie pomidory
G (gorzki):     szczypta kurkumy
S (słodki):      1/3 łyżeczki cukru trzcinowego
O (ostry):       1/2 łyżeczki garam masala

Przygotowanie:
1. W międzyczasie na patelni rozgrzewamy olej. Następnie dodajemy do niego starty czosnek, chilli, pieprz i sól.
2. Pomidory obieramy ze skórki, kroimy w kosteczkę i smażymy na uprzednio przygotowanym oleju z przyprawami.
3. Następnie dla podkręcenia smaku dodajemy kurkumę, cukier trzcinowy oraz garam masala. Gdy woda odparuje z pomidorów odstawiamy patelnię z ognia.
4. Na podpieczone plasterki kabaczka kładziemy sos pomidorowy oraz plasterki sera pleśniowego.
5. Danie wstawiamy do piekarnika i pieczemy przez 10 minut.
6. Kabaczki podajemy na ciepło z dodatkiem świeżej bazylii.

Smacznego!!

piątek, 11 lipca 2014

Odżywczy koktajl truskawkowy z kaszą jaglaną i nasionami chia wg 5 Przemian

Uwielbiam truskawki! Za ich cudowny smak, wyjątkowy zapach i piękny wygląd.
Szczególnie w sezonie letnim kuszą mnie swoimi walorami tak, że nie sposób przejść obok nich obojętnie. 
Dzisiejszy dzień płynie mi w wyjątkowo truskawkowym klimacie :). Być może dlatego, że jest piątek i czuję już nadchodzący weekend. Z tej okazji dogodziłam swojemu podniebieniu i przygotowałam pyszny, odżywczy koktajl na bazie truskawek, kaszy jaglanej i nasion chia.
Mmmmmm... niebo!




Skład:
K (kwaśny):  1 szklanka truskawek, 1 łyżka soku z cytryny
G (gorzki):    1/4 łyżeczki kurkumy
S (słodki):     4 łyżki ugotowanej kaszy jaglanej, 1 łyżeczka syropu z agawy, 1 łyżeczka nasion chia
O (ostry):      1/2 łyżeczki kardamonu
Sn (słony):    1/3 szklanki wody

Przygotowanie:
1. Świeże truskawki szypułkujemy, myjemy i delikatnie osuszamy. Następnie wrzucamy je do blendera.
2. Do truskawek dodajemy kolejno sok z cytryny, kurkumę, ugotowaną kaszę jaglaną, syrop z agawy, nasiona chia, kardamon oraz wodę.
3. Wszystkie składniki miksujemy w blenderze ok. 1 minuty.
4. Przygotowany koktajl wlewamy do szklanek. Do dekoracji możemy użyć świeżych liści mięty lub melisy.
 

poniedziałek, 7 lipca 2014

Gotowana kawa z kardamonem wg 5 Przemian na Dzień Dobry!!

Nie może być inaczej! :) 
Pierwszy wpis poświęcam niezwykłej, aromatycznej kawie, od której zaczęła się moja przygoda z gotowaniem wg 5 Przemian. Jej zapach i smak podbił moje serce i podniebienie od pierwszego... łyka, a poranne picie kawy stało się codziennym rytuałem.
Kawa gotowana jest wspaniałym sposobem na rozpoczęcia dnia. Pobudza zmysły, podkręca metabolizm, stymuluje krążenie oraz jelita. Daje ogromną dawkę energii, więc zachęcam do gotowania i delektowania!


Skład:
G (gorzki):     1,5 szklanki wrzątku
S (słodki):      1 łyżeczka cynamonu
O (ostry):       2 plastry świeżego imbiru, 1/2 łyżeczki kardamonu, 4 goździki
Sn (słony):      kilka ziaren soli
K (kwaśny):   kawałek skórki cytryny
G (gorzki):    1,5 łyżeczki kawy ( najlepiej świeżo zmielonej)

Przygotowanie:
1. Zagotowujemy wodę w garnku i zmniejszamy ogień.
2. Do wrzącej wody dodajemy po kolei cynamon, imbir, kardamon, goździki, sól, skórkę cytryny.
3. Następnie wsypujemy kawę, mieszamy i gotujemy na małym gazie ok. 2-3 minut.
4. Tak przygotowaną kawę rozlewamy do filiżanek i dosładzamy miodem lub syropem z agawy.