Strony

piątek, 29 sierpnia 2014

Jaglanka z jabłkiem, bananem i słonecznikiem wg 5 Przemian

Nie pamiętam, kiedy ostatnio w sierpniu nurkowałam w szafie po ciepłe swetry i bluzy. A wy?
Razem ze spadkiem temperatur przyszedł czas na powrót do ciepłych śniadań. W moim menu znów pojawiła się królowa wśród kasz - Jej Wysokość Jaglana :).
O właściwościach kaszy jaglanej można by pisać wiele. Według Pięciu Przemian zaliczana jest do Przemiany Ziemi, czyli smaku słodkiego. Jako jedyna wśród kasz jest zasadotwórcza i nie zawiera glutenu, więc śmiało mogą ją zajadać dzieci oraz osoby na diecie bezglutenowej. 
Dania na bazie kaszy jaglanej doskonale wzmacniają naszą śledzionę, poprawiają kondycję cery oraz pomagają w leczeniu nadkwasoty. 
Choć "sama w sobie" nie zaskakuje smakiem, to z dodatkiem jabłek, banana i słonecznika powala na kolana. Szczególnie uwielbiają ją dzieci. Jest delikatna, lekko słodka i... "miękka" w smaku. 
Ugotuj, spróbuj i dołącz do grona miłośników Jaglanki na słodko ;).





Skład:
G (gorzki):     1/2 litra wrzątku
S (słodki):      1/2 szklanki kaszy jaglanej, 1 pokrojony w plastry banan
O (ostry):       starty plaster imbiru
Sn (słony):     szczypta soli
K (kwaśny):   1 starte jabłko
G (gorzki):     1/5 łyżeczki kurkumy
S (słodki):      1 łyżka miodu, garść słonecznika
O (ostry):       garść płatków owsianych


Przygotowanie: 
1.  Do wrzątku wsypujemy kaszę i gotujemy ją na wolnym ogniu przez ok. 8 minut.
2. Następnie dodajemy do niej w odpowiedniej kolejności: pokrojony w plastry banan, starty imbir, sól, jabłko, kurkumę, miód i słonecznik. 
3. Na koniec wrzucamy garść płatków owsianych do zagęszczenia kaszki. W wersji bezglutenowej płatki owsiane możemy zastąpić płatkami z amarantusa, które zaliczamy do smaku gorzkiego (Przemiana Ognia).
4. Wszystkie składniki dusimy jeszcze pod przykryciem ok. 5 minut i gotowe.
Smacznego!

wtorek, 19 sierpnia 2014

Pełnoziarniste placuszki z miodem i borówką wg 5 Przemian

Zawsze z zapachem lasu przychodzi mi ochota na "coś" leśnego i świeżego. Tym razem na JAGODY, których niestety brak w moim zasięgu. Zaglądam do lodówki i... (ku mojej radości) widzę granatowe, słodko-kwaśne borówki :). Tak właśnie pojawił się pomysł na pełnoziarniste placuszki z dodatkiem miodu i borówek.
Lekkie, puszyste i apetyczne! Idealne jako śniadanie lub przekąska nie tylko dla Maniaków pancakes'ów.
UWAGA! Nie sposób zjeść jednego, więc nałóżcie sobie od razu trzy ;).





Skład:
S (słodki):      3 jajka, 1/2 szklanki mleka, 3 łyżki miodu
O (ostry):       1/2 łyżeczki kardamonu
Sn (słony):      szczypta soli, 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
K (kwaśny):   3/4 szklanki mąki pełnoziarnistej, garść borówek
G (gorzki):     1/4 łyżeczki kurkumy

Przygotowanie: 
1. W dużej misce miksujemy jajka z mlekiem i płynnym miodem do uzyskania puszystej masy.
2. Następnie dodajemy kardamon, sól, proszek do pieczenia oraz mąkę i dokładnie mieszamy łyżką.
3. Do gęstej masy wrzucamy garść borówek. Jeśli są zbyt duże, możemy pokroić je na połówki lub ćwiartki. Obieg Pięciu Przemian kończymy dodając kurkumę.
4. Całość delikatnie mieszamy aż do połączenia się wszystkich składników.
5. Rozgrzewamy patelnię z odrobiną oleju, nakładamy po 2 łyżki ciasta na jednego placka i smażymy je na złoto.
6. Gotowe placuszki polewamy miodem i dekorujemy borówkami.
Smacznego!

poniedziałek, 11 sierpnia 2014

Czekoladowy mus z awokado wg 5 Przemian

Przepisów na mus czekoladowy jest wiele, ale ten wykonany wg 5 Przemian jest najlepszy! (moim zdaniem). Połączenie delikatnego awokado z kakao i ostrą nutką chilli ma w sobie "coś" wyjątkowego i zmysłowego. 
Idealnie sprawdza się jako deser na upalne dni lub romantyczne spotkanie. 
Prosty w przygotowaniu i szybki w znikaniu ;). 
W ramach urozmaicenia do musu dodałam czerwone porzeczki - było PYSZNIE!





Skład:
S (słodki):      1 awokado, 1 banan, 1 łyżeczka miodu (opcjonalnie)
O (ostry):       1/2 łyżeczki kardamonu, 1/4 łyżeczki chilli
Sn (słony):     szczypta soli
K (kwaśny):   3 łyżki soku z pomarańczy lub cytryny
G (gorzki):     płaska łyżka gorzkiego kakao

Przygotowanie: 
1. Awokado i banana obieramy ze skórki, kroimy w plasterki i miksujemy w blenderze na gładki krem. W zależności od słodkości banana, owoce możemy dosłodzić miodem.
2. Następnie do musu dodajemy w odpowiedniej kolejności: kardamon, chilli w proszku, szczyptę soli, świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy oraz kakao. Całość dokładnie mieszamy łyżką do momentu połączenia się wszystkich składników.
3. Gotowy mus przekładamy do pucharków, szklanek itd... (w zależności od upodobań). Schładzamy i podajemy z dodatkiem czerwonej porzeczki lub innych owoców sezonowych.
Smacznego :)