Strony

czwartek, 23 kwietnia 2015

Smak Indii: Mango Lassi wg 5 Przemian

Wznoszę toast za piękną wiosnę! Za kwitnące jabłonie! Za stokrotki na trawniku! Za poranny śpiew ptaków! Za uśmiechnięte twarze patrzące w stronę słońca! Za orzeźwiający powiew wiatru! Za nadchodzące zmiany! I za siebie! :)

Cudownie jest doświadczać i celebrować każdy dzień. Cudownie jest być ważną dla siebie i cudownie rozpieszczać się Mango Lassi w wiosenne po południe.

Przepis przemycony z Keralskich knajpek. Jest MEGA obłędny! :)
Spróbujcie koniecznie. Muah :*




Skład:

K (kwaśny):   1 mały kubek jogurtu naturalnego
G (gorzki):     1/5 łyżeczki kurkumy
S (słodki):      1 mango
O (ostry):       1/3 łyżeczki kardamonu
Sn (słony):      1/3 szklanki zimnej wody

K (kwaśny):   sok wyciśnięty z połowy pomarańczy
G (gorzki):     szczypta kurkumy
S (słodki):      1 łyżeczka cukru trzcinowego

Przygotowanie:
1. Do blendera wlewamy jogurt naturalny i miksujemy go ok. 2 minut aż zmieni się w puszystą piankę.
2. Następnie dodajemy kurkumę, pokrojone w plasterki mango, kardamon, wodę, świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy, kurkumę i cukier trzcinowy.
3. Wszystkie smaki łączymy ze sobą miksując je na gładką masę przez ok. 2 minuty.
3. Na koniec wlewamy Lassi do pucharków. Ozdabiamy plastrem pomarańczy i...
wprowadzamy odrobinę egzotyki w nasze ciała.
Smacznego! :)

czwartek, 16 kwietnia 2015

Wyjątkowa herbata wg 5 Przemian

Wyjątkowa herbata rozkocha każdego od pierwszego łyka. Pozwala zatopić się w sobie, w swoich myślach, w swoim ciele i rozkoszować się chwilą. 

Jest niezbędna podczas ważnych rozmów z bliskimi oraz w samotnym byciu ze sobą. Rozpuszcza wszelkie zmartwienia, smutki i pozwala im płynąć dalej. To takie antidotum na wszelkie stany :).
Wyjątkowa herbata to połączenie słodkiego smaku wanilii, rozgrzewających przypraw korzennych oraz orzeźwiających cytrusów. Ma w sobie wszystko, co ważne i piękne.

Po prostu spróbujcie :).




Skład:
G (gorzki):     0,5 litra wrzątku
S (słodki):      1 łyżeczka cukru trzcinowego z wanilią, 1/2 łyżeczki cynamonu
O (ostry):       4 plastry świeżego imbiru, 1/2 łyżeczki kardamonu, 8 goździki
Sn (słony):      kilka ziaren soli
K (kwaśny):   plaster cytryny, plaster pomarańczy, 3 łyżki świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy
G (gorzki):     herbata czarna Earl Grey

Przygotowanie:
1. Zagotowujemy wodę w garnku i zmniejszamy ogień.
2. Do wrzącej wody dodajemy po kolei cukru z wanilią, cynamon, imbir, kardamon, goździki, sól, cytrynę i pomarańczę.
3. Następnie wsypujemy herbatę, mieszamy i gotujemy na małym gazie ok. 4-5 minut.
4. Tak przygotowaną herbatę rozlewamy do kubków i w razie potrzeby dosładzamy miodem lub syropem z agawy.
Mmmmm.... :)

wtorek, 14 kwietnia 2015

Smak Indii: Sambar wg 5 Przemian

Cykl indyjskich przysmaków otwieram pikantno-korzenną zupą Sambar. 

Zupa zachwyca nie tylko aromatem, jak i smakiem. Idealnie uzupełnia kwietniowe menu, kiedy to pogoda na zewnątrz raczy nas zmiennymi wahaniami nastrojów.
Sambar polecam szczególnie tym osobom, które często narzekają na swoje zimne stopy. Uwierzcie, ta zupa wprowadzi Wasze ciała ogień i rozgrzeje Was do czerwoności ;). Wszystko dzięki idealnej kompozycji ostrych przypraw, soczewicy i warzyw. 
Najczęściej zajadam ją w pojedynkę, bo jej wyrafinowany smak jest dla mnie kompletny. Gdybyście mieli jednak zachciankę na coś więcej, śmiało można podawać ją z ryżem, z idli (placuszkami z fermentowanego ryżu i białej soczewicy) lub z dosą ( bezglutenowym, kruchym naleśnikiem).

Zatem czas na Sambar! 





Skład:
S (słodki):       olej, 1 średnia usmażona cebula, 3 średnie ziemniaki, 
                        1 średnia marchew, 1 średnia pietruszka,
O (ostry):       pół średniego pora, ćwiartka dużego selera, pieprz
Sn (słony):      3 szklanki wody, sól
K (kwaśny):   1 szklankę passaty pomidorowej, pęczek świeżej kolendry
G (gorzki):     1 łyżeczkę tymianku

S (słodki):      1 czerwona papryka, 1 mała puszka groszku, 1/2 szklanki czerwonej soczewicy, 
                        1 łyżeczka cynamonu
O (ostry):       2 łyżki curry, 2 łyżki garam masala, 1 łyżka chilli w proszku (lub pół świeżej), 
                        1 łyżeczka kardamonu, 10 goździków, 3 ząbki czosnku, łyżeczka startego imbiru
Sn (słony):     1 łyżka sosu sojowego, sól
K (kwaśny):   sok z połowy cytryny
G (gorzki):     1 łyżeczka kurkumy


S (słodki):      1 łyżka masła
O (ostry):       garść kolendry, pieprz


Przygotowanie: 
1.W rondlu rozgrzewamy niewielką ilość oleju. Następnie dodajemy cebulę pokrojoną w drobną kosteczkę i smażymy do momentu aż się zeszkli. 
2. Ziemniaki, marchew, pietruszkę dokładnie myjemy, kroimy w kostkę lub talarki i wrzucamy do podsmażonej cebuli. 
3. W smaku ostrym dodajemy pokrojonego pora, selera i doprawiamy pieprzem w odpowiedniej kolejności. Przez kilka minut wszystkie warzywa dusimy ze sobą pod przykryciem na wolnym ogniu. Następnie zalewamy je zimną wodą z solą i gotujemy przez 20-25 minut.
4. Gdy warzywa są już miękkie, do rondla wrzucamy passatę pomidorową, drobno posiekaną kolendrę i tymianek.
5. Czerwoną paprykę kroimy w małe paseczki i razem z groszkiem i soczewicą dodajemy do rondla. Mieszamy i łączymy ze sobą wszystkie warzywa. Następnie doprawiamy je cynamonem, curry, garam masalą, chilli, kardamonem, goździkami, czosnkiem przeciśniętym przez praskę, świeżym imbirem, sosem sojowym i solą. Całość gotujemy ok. 10 minut - tak aby soczewica nam się nie rozgotowała.
6. Na koniec podkręcamy wyrazistość smaku sokiem z cytryny, kurkumą, masłem, ziarnami kolendry i pieprzem.
7. Jeszcze chwilę gotujemy i sprawdzamy, czy ostrość potrawy jest dla nas OK. ;)
Jeśli uznacie, że zupa potrzebuje więcej przypraw lub jest za mało słona - wykonajcie jeszcze jeden obieg i popłyńcie ;). W końcu gotowanie wg 5 Przemian to kreatywna zabawa dla naszych zmysłów, podniebień i ciał.
SMACZNEGO!