Strony

czwartek, 30 lipca 2015

Bezglutenowe bułki gryczane i kilka słów o książce: "W piekarni Pięciu Przemian" Anny Czelej

Niedawno poproszono mnie o napisanie kilku słów na temat najnowszej książki Pani Anny Czelej "W piekarni Pięciu Przemian". 

W oczekiwaniu na książkę uświadomiłam sobie, że udział pieczywa w mojej diecie jest znikomy. Coraz częściej eksperymentuję i zajadam wypieki bezglutenowe, a mój kontakt z "normalnym" chlebem sprowadza się do własnego wypiekania chleba żytniego na zakwasie
Unikam kupowania pieczywa w sklepach i sieciówkach, które niestety zawierają szereg e-dodatków, polepszaczy i konserwantów. Nie służą one mojemu zdrowiu, a ja wybieram dbać o swój organizm i swoje ciało. 

Gdy książka dotarła do mnie, piałam z zachwytu co najmniej godzinę. Ponad 60 przepisów na bezglutenowe chleby, bułki, tarty i przekąski a'la krakersy itp. To jest TO! :) Istna Biblia dla osób na "bez glucie" i nie tylko.

Książka liczy 186 stron wraz ze spisem treści ;). Podzielona jest na 5 rozdziałów. Oprócz wypieków bezglutenowych, znajduje się również kilka przepisów na chleby z glutenem. 
Przepisy opisane są w łatwy, zrozumiały dla każdego sposób, dodatkowo zawierają zdjęcie, więc śmiało można startować z domową piekarnią.

Większość wypieków bazuje na mące gryczanej, jaglanej oraz z pestek dyni. 
Moją uwagę najbardziej przyciągnął rozdział z rozmaitymi tartami oraz bułeczki gryczane, które skradły serce moje i mojej córki. 

Są pyszne! Mają wyrazisty smak i delikatną kruchość. Smakują dobrze same, z masłem lub pastą warzywną, a ich przygotowanie trwa 10 minut + 60 minut wypieku. 
Spróbujcie koniecznie :).




Skład:

K (kwaśny):   pół kubka śmietany 18% (ok. 100g)
G (gorzki):     1,5 szklanki mąki gryczanej
S (słodki):      1/4 kostki masła, 1 jajko, 1/4 szklanki mąki kukurydzianej (w oryginale mąka z pestek dyni)
O (ostry):       pieprz
Sn (słony):      sól do smaku

Przygotowanie: 
1. Do dużej miski wlewamy śmietanę. Następnie dodajemy mąkę gryczaną, masło, mąkę kukurydzianą i wbijamy jajko.
2. Doprawiamy szczyptą pieprzu i solą. 
3. Wszystkie składniki zagniatamy i formujemy z nich kulki wielkości dużych knedli.
4. Bułeczki kładziemy na blasze wyłożonej papierem i pieczemy w nagrzanym piekarniku w temperaturze 180'C przez godzinę.
Smacznego! :)



poniedziałek, 27 lipca 2015

Przedśniadaniowy koktajl z pomarańczy i natki pietruszki wg 5 Przemian

Mam dla Was coś specjalnego... Przedśniadaniowy kop energetyczny w postaci koktajlu.

Jest mega pyszny, orzeźwiający i mobilizujący do porannego działania.
O dziwo, połączenie pomarańczowej pomarańczy i zielonej naci pietruszki jest nieziemsko smaczne i zdrowe.

Czy wiecie, że zielone części warzyw, zwane zieleniną, usuwają toksyny z organizmu, dostarczają enzymów pokarmowych oraz wzmacniają krew? Wszystko to zasługa zawartego w nich chlorofilu.
Dlatego warto już z samego rana uraczyć się pomarańczowo-zielonym koktajlem i zaopatrzyć swój organizm w witaminę C i żelazo.

Na zdrowie! :)




Skład:

K (kwaśny):   świeżo wyciśnięty sok z 2 pomarańczy, garść drobno pokrojonej natki pietruszki
G (gorzki):     1/4 łyżeczki kurkumy,
S (słodki):      1 łyżeczkę syropu z agawy/ miodu
O (ostry):       1 plasterek świeżego imbiru
Sn (słony):      2 łyżki wody

Przygotowanie: 
1. Do blendera wlewamy świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy. Inną opcją jest również wrzucenie całej jednej obranej pomarańczy. Wtedy koktajl będzie bardziej gęsty.
2. Następnie wrzucamy drobno posiekaną natkę pietruszki, kurkumę, syrop z agawy, pokrojony w drobną kosteczkę plaster imbiru i dwie łyżki zimnej wody.
3. Całość miksujemy, wlewamy do szklanek i pijemy do dna.
Smacznego :)

piątek, 3 lipca 2015

Kasza jaglana z cukinią i suszonymi pomidorami wg 5 Przemian

Dzisiejsze danie zostało mianowane MĘSKĄ wersją jaglanej. O ile wersja jaglanki na słodko wywołuje grymas na twarzy u niektórych mężczyzn, tak w formie wytrawnej jest przez nich uwielbiana.
Krótko, zwięźle i na temat:

Zdrowa, smakowita opcja śniadaniowa dla facetów i nie tylko... Kasza jaglana z cukinią i suszonymi pomidorami wędruje do Was :)

Smacznego Pięcio Przemianowego! :*





Skład:
S (słodki):       3 łyżki oleju kokosowego, 1/2 smażonej, czerwonej cebuli, 1/2 cukinii
O (ostry):       2 ząbki czosnku, pieprz
Sn (słony):      8 suszonych pomidorów (w oleju), sól, garść czarnych oliwek
K (kwaśny):   garść świeżej bazylii, 
G (gorzki):     1 łyżeczka tymianku

S (słodki):      kasza jaglana (1/2 filiżanki przed ugotowaniem)
O (ostry):       pieprz
Sn (słony):      sól
K (kwaśny):   3/4 szklanki przecieru pomidorowego,1 łyżeczka soku z cytryny
G (gorzki):     kurkuma

S (słodki):      1 łyżeczka masła (opcjonalnie)

Przygotowanie: 
1. Olej kokosowy rozgrzewamy w rondlu i smażymy na nim pokrojoną w drobną kostkę cebulę. Gdy cebula się zeszkli, dodajemy cukinię pokrojoną w plasterki, przeciśnięty przez praskę czosnek i pieprz. 
2. Następnie kroimy w paseczki suszone pomidory. Wrzucamy je do rondla razem z solą, oliwkami, świeżo pokrojoną bazylią i tymiankiem. Wszystko razem dusimy pod przykryciem na wolnym ogniu ok. 12-15 minut.
3. W między czasie gotujemy kaszę jaglaną. Do garnka wsypujemy 1/2 filiżanki suchej kaszy jaglanej. Podprażamy ją, przyprawiamy odrobiną pieprzu i wlewamy do niej 1 filiżankę zimnej wody. Następnie dodajemy sól i gotujemy pod przykryciem ok. 13 minut.
4. Ugotowaną kaszę jaglaną wrzucamy do rondla z cukinią i suszonymi pomidorami. Przyprawiamy pieprzem i solą do smaku.
5. Na koniec wlewamy przecier pomidorowy, sok z cytryny, dodajemy szczyptę kurkumy i opcjonalnie łyżeczkę masła. Wszystko dokładnie mieszamy i gotujemy razem jeszcze przez ok. 5-7 minut.
6. Gotowe danie wkładamy do miseczek i ozdabiamy świeżymi listkami bazylii.
Kasza smakuje wyśmienicie na ciepło i na zimno.
Polecam!