Smak Indii: Sambar wg 5 Przemian

Cykl indyjskich przysmaków otwieram pikantno-korzenną zupą Sambar. 

Zupa zachwyca nie tylko aromatem, jak i smakiem. Idealnie uzupełnia kwietniowe menu, kiedy to pogoda na zewnątrz raczy nas zmiennymi wahaniami nastrojów.
Sambar polecam szczególnie tym osobom, które często narzekają na swoje zimne stopy. Uwierzcie, ta zupa wprowadzi Wasze ciała ogień i rozgrzeje Was do czerwoności ;). Wszystko dzięki idealnej kompozycji ostrych przypraw, soczewicy i warzyw. 
Najczęściej zajadam ją w pojedynkę, bo jej wyrafinowany smak jest dla mnie kompletny. Gdybyście mieli jednak zachciankę na coś więcej, śmiało można podawać ją z ryżem, z idli (placuszkami z fermentowanego ryżu i białej soczewicy) lub z dosą ( bezglutenowym, kruchym naleśnikiem).

Zatem czas na Sambar! 





Skład:
S (słodki):       olej, 1 średnia usmażona cebula, 3 średnie ziemniaki, 
                        1 średnia marchew, 1 średnia pietruszka,
O (ostry):       pół średniego pora, ćwiartka dużego selera, pieprz
Sn (słony):      3 szklanki wody, sól
K (kwaśny):   1 szklankę passaty pomidorowej, pęczek świeżej kolendry
G (gorzki):     1 łyżeczkę tymianku

S (słodki):      1 czerwona papryka, 1 mała puszka groszku, 1/2 szklanki czerwonej soczewicy, 
                        1 łyżeczka cynamonu
O (ostry):       2 łyżki curry, 2 łyżki garam masala, 1 łyżka chilli w proszku (lub pół świeżej), 
                        1 łyżeczka kardamonu, 10 goździków, 3 ząbki czosnku, łyżeczka startego imbiru
Sn (słony):     1 łyżka sosu sojowego, sól
K (kwaśny):   sok z połowy cytryny
G (gorzki):     1 łyżeczka kurkumy


S (słodki):      1 łyżka masła
O (ostry):       garść kolendry, pieprz


Przygotowanie: 
1.W rondlu rozgrzewamy niewielką ilość oleju. Następnie dodajemy cebulę pokrojoną w drobną kosteczkę i smażymy do momentu aż się zeszkli. 
2. Ziemniaki, marchew, pietruszkę dokładnie myjemy, kroimy w kostkę lub talarki i wrzucamy do podsmażonej cebuli. 
3. W smaku ostrym dodajemy pokrojonego pora, selera i doprawiamy pieprzem w odpowiedniej kolejności. Przez kilka minut wszystkie warzywa dusimy ze sobą pod przykryciem na wolnym ogniu. Następnie zalewamy je zimną wodą z solą i gotujemy przez 20-25 minut.
4. Gdy warzywa są już miękkie, do rondla wrzucamy passatę pomidorową, drobno posiekaną kolendrę i tymianek.
5. Czerwoną paprykę kroimy w małe paseczki i razem z groszkiem i soczewicą dodajemy do rondla. Mieszamy i łączymy ze sobą wszystkie warzywa. Następnie doprawiamy je cynamonem, curry, garam masalą, chilli, kardamonem, goździkami, czosnkiem przeciśniętym przez praskę, świeżym imbirem, sosem sojowym i solą. Całość gotujemy ok. 10 minut - tak aby soczewica nam się nie rozgotowała.
6. Na koniec podkręcamy wyrazistość smaku sokiem z cytryny, kurkumą, masłem, ziarnami kolendry i pieprzem.
7. Jeszcze chwilę gotujemy i sprawdzamy, czy ostrość potrawy jest dla nas OK. ;)
Jeśli uznacie, że zupa potrzebuje więcej przypraw lub jest za mało słona - wykonajcie jeszcze jeden obieg i popłyńcie ;). W końcu gotowanie wg 5 Przemian to kreatywna zabawa dla naszych zmysłów, podniebień i ciał.
SMACZNEGO!

Paulina Pacholczyk

Spodobał Ci się ten przepis? Podziel się nim ze znajomymi ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz